Æstetiske læringsforløb

Kaleidoscope Vision er drevet af en praksisnær tilgang og derfor udvikler vi selv æstetiske læringsforløb til folkeskolen, som du også kan du få ud til dig. Her på siden finder du et udvalg af vores tidligere læringsforløb.

Hvordan foregår det?

Hvert forløb er unikt, men metoderne vi anvender går alligevel på tværs af forløbene. Du er meget velkommen til at kontakte os, hvis du vil have en snak om, hvordan du kan få et af læringsforløbene ud til dig. Alle forløbene er udviklet som færdige pakker, som lærerne nemt kan tage i brug i undervisningen. Som tilkøb kan Kaleidoscope Vision komme ud og facilitere 2 sammenhængende workshops med klassen, der supplerer læringspakken. Alle læringsforløbene er tilrettelagt, så børnene bruger deres kreativitet og sanser og samtidig kommer igennem relevante fælles mål for folkeskolen. Hele klassen aktiveres på tværs gennem aktiviteter, der har et fælles mål om at styrke fællesskabet.

Vi har ligeledes mulighed for at hjælpe dig med at realisere et projekt, hvor vi hjælper med udvikling, fondsansøgning og udførelse.

Børnerettigheder i billeder


BØRNERETTIGHEDER I BILLEDER er et tværfagligt samarbejde mellem Kaleidoscope Vision, Aktion Børnehjælp og Ellebjerg Skole. Med et visuelt og interaktivt undervisningsmateriale blev 8. årgang guidet igennem et forløb, hvor de arbejdede med 8 forskellige børnerettigheder, som de til slut skulle formidle gennem et foto. Som afslutning deltog eleverne i en række workshops, hvor de skulle samarbejde om, at få en fotoudstilling stablet på benene i Karens Minde Kulturhus i København SV.

Målgruppe: 7-10 kl.
Varighed: 2-4 skoledage
Tema: Rettigheder og fotokunst

Det kalejdoskopiske blik.

Som ekstern partner har Kaleidoscope Vision bidraget med en eksperimenterende tilgang til skolearbejdet, hvor eleverne er blevet udfordret i kreative og nye aktiviteter og opgaver. Ved at komme med en anden form for undervisningsmetode end den eleverne kender, blev det tydeligt at de reagerede positivt på mere konkrete opgaver og ansvarsområder. De fik bl.a. indblik i projektledelse, udstillingsdesign, forplejningsansvar, PR og kommunikation.

“Det har været en anderledes arbejdsmetode denne her gang, end de andre par år, hvor vi har arbejdet med rettigheder i skolen. De andre år har vi arbejdet med at sammenligne med andre lande og prøve og forstå dem, men denne her gang, hvor vi skulle lave en udstilling, var det en anderledes måde at dykke ned i dem på”.  - Elev.

“Jeg synes det var et sindssygt godt projekt. Det var virkelig gennemført, både undervisningsmaterialet og opgavevejledningen. Eleverne synes det var sindssygt fedt at I var her og at I virkede så engagerede, hvilket betyder virkelig meget for vores elever” - Lærer.

Mor bygger en mur


MOR BYGGER EN MUR er et tværæstetisk læringseksperiment på fire folkeskoler. Scenekunst og billedkunst sammensmeltes med elevernes undervisning gennem en fiktiv fortælling. Formålet er, at tale med eleverne om demokratiets fordele og ulemper. 

MOR BYGGER EN MUR er udviklet af Sir Grand Lear i samarbejde med Bureau Detours og Kaleidoscope Vision.

Her skriver Dagbladet Køge omkring projektet, da vi besøgte Herfølge skole i April 2021.

TV Nordkysten kiggede ud, da vi var på Gilbjerskolen i Gilleleje i August 2021.

Teaser for projektet - Se her. Produceret af Kaleidoscope Vision.

Målgruppe: 4-6 kl.
Varighed: 5 skoledage
Tema: Demokrati
og styreformer

Det kalejdoskopiske blik.

Ved at bringe forskellige fagpersoner i spil, får vi mulighed for at dreje på kalejdoskopet og se projekterne fra nye vinkler. Projektet afvikles i 2021 og er en undersøgelse af feltet mellem æstetik og skolehverdag. Ud over projektledelsen har Kaleidoscope Vision ansvaret for at udvikle undervisningsmateriale i samarbejde med lærerne, udarbejde projektets strategier, evaluere og producere en formidlingsfilm.

“Det der fungerede bedst var sammenholdet mellem alle 5. klasserne og de voksne, også fordi at det var planlagt ud til punkt og prikke så det blev sjovt at være sammen og heppe, klappe, synge, lave kampråb, male, bygge en mur, rive muren ned igen og mm. Jeg synes personligt selv at skuespillerne var meget gode til at skuespille fordi de holdt det hemmeligt og man troede på at det var rigtigt og og ikke skuespil” - Elev, 5. årgang på Gilbjergskolen, Gilleleje.

“Vi synes det fungerede godt, det med at vi skulle demonstrere, fordi at så kom der lige pludselig mere sammenhold og styrke mod repræsentanten. Vi synes at det også var fedt fordi at så var man mere sammen og lærte at, kende nogle fra de andre klasser. Det var en anden slags kunst, men det var fedt og anderledes at prøve”. - Elever, 5. årgang på Gilbjergskolen, Gilleleje.

Demokrati i praksis


DEMOKRATI I PRAKSIS er et tværfagligt læringsforløb, som er bygget op om principperne i det gennemarbejdede læringskoncept ‘Demokrati Fitness’ (læs mere her), hvor eleverne arbejder med demokrati på flere niveauer gennem æstetiske og kropslige øvelser. Eleverne vil blive guidet igennem en række sjove og lærerige øvelser, som udfordrer deres traditionelle opfattelse af demokrati og giver dem en forståelse af sig selv som demokratiske borgere, der har mulighed for at byde ind i det danske demokrati.

Målgruppe: 0-10 kl.
Varighed: 1 lektion - flere skoledage
Tema: Demokrati og bevægelse

Det kalejdoskopiske blik.

Kaleidoscope Vision har indgået et længerevarende samarbejde med Demokrati Fitness, hvor vi blandt andet skal være med til at udvikle og implementere konceptet i folkeskolesammenhæng.

Kaleidoscope Vision er uddannede Demokrati Fitness trænere og har brugt vores kalejdoskopiske blik til at justere og tilpasse læringskonceptet til vores eget læringsforløb, som tager mere udgangspunkt i æstetiske metoder.