Konsulentydelser

I Kaleidoscope Vision tilbyder vi konsulentydelser i form af rådgivning og sparring baseret på antropologiske metoder. Det vil sige at vi undersøger for - og i samarbejde - med vores kunder og bruger erkendelserne til analyse og anbefalinger.

Hvem rådgiver vi?

Vi rådgiver primært kommuner og uddannelsesinstitutioner, men I er altid velkomne til at kontakte os for at høre om, hvordan vi kan hjælpe jer. 

Det er vigtigt for os, at sammensætte relevante metoder og eventuelle samarbejdspartnere alt efter opgavens omfang og jeres behov.

Læs mere nedenfor, og kontakt os for en uforpligtende snak om et tilbud.

Analyse

Indsigt i egen praksis er nyttigt for både medarbejdere, ledere og den målgruppe man arbejder med. Vores analyser er altid meget praksisnære og tager udgangspunkt i den enkelte kontekst og problemstilling. I er eksperterne på jeres felt - og vi vil sammen med jer dreje på kalejdoskopet for, at nye perspektiver kan komme til syne.

  • Vi benytter observation til at få et indblik i den daglige praksis. Det er vigtigt for os, at folk ved, at vi er der, men også forstår, at det ikke er en bedømmelse af en praksis, men en form for kortlægning af den pågældende kontekst, dynamikker og de daglige rytmer. Observationer er oftest kombineret med uformel snak og i de sammenhænge, hvor det giver mening, deltager vi også i aktiviteter på lige fod med andre. 

  • Nogle temaer og emner kan invitere til en mere dybdegående undersøgelse i fællesskab og derfor laver vi fokusgrupper, hvor vi sammen bliver klogere på tendenser, dagligdag, ønsker osv. 

  • Vores interviews er altid bygget op i et format, som sætter en ramme og sikrer, at vi når omkring de relevante emner, men altid med plads til nuancer og struktureret som en mere flydende samtale. Vi søger at interviewe et bredt udsnit af involverede for at give det bedste fundament for den videre analyse. 

  • Vi arbejder primært kvalitativt i vores analyseprocesser og bygger vores antagelser og konklusioner op på et grundigt kendskab til den praksis, som ligger til grund for analysen. Det vil være muligt at inddrage elementer af kvantitative analyser og der er endvidere mulighed for at inddrage samarbejdspartnere, som arbejder mere målrettet med kvantitative metoder.

Udvikling

Udvikling er en løbende proces og det er derfor meget vigtigt for os, at I er med hele vejen. Det kan også være, der er behov for udvikling af helt nye initiativer og på samme måde vil vi bistå processen fra start til slut.  

  • Indledende afholder vi altid et møde, der afklarer forventninger og uddybelse af opgaverne. Vi vil løbende sørge for at holde jer orienteret om udviklingen i vores analysearbejde. 

  • Vi tilbyder sparring og facilitering af udviklingsprocesser, der kan opkvalificere jeres ide/projekt. Det kan både være med henblik på en fondsansøgning eller længere henne i processen. 

Rådgivning

På baggrund af vores arbejde med jeres praksisfelt og enkelte opgave tilbyder vi løbende og afsluttende rådgivning, som bygger på “blikket udefra”.

  • Vi har erfaring med, at der ligger en stor læring og udviklingsmulighed i at få øjnene op for nogle “normaler” eller “selvfølgeligheder”, som eksisterer i jeres kontekst og som enten kan være gunstige at få gjort op med eller skabt udvikling omkring. Vi er dog også opmærksomme på, at der kan ligge et udviklingspotentiale i at få udpenslet de elementer af praksis, som man er bevidst om og som fungerer som et uundværligt fundament.  

Formidling

For Kaleidoscope Vision er formidlingen af vores arbejde en grundpille i processen. Det er i formidlingen at alle de vigtige pointer, læringer og erkendelser af vores arbejde videregives fra os til jer.

  • Vi tror på, at læring ikke kan overføres fra en person til en anden, uden at modtageren involveres aktivt. Derfor er vores formidling altid bygget op om en workshop, hvor modtageren aktiveres i erkendelsesprocessen eller i form af et stærkt visuelt materiale, som sætter gang i modtagerens sanser og følelser for dermed at skabe et større erkendelsesrum. Det visuelle materiale kan ligeledes fungere som videndeling på diverse platforme og til samarbejdspartnere, fondsgivere mm.

Cases

For at illustrere, hvordan Kaleidoscope Vision har brugt “det kalejdoskopiske blik” i vores konsulentydelser, findes her en oversigt over vores cases.

Vi tager gerne en snak med jer om, hvordan vi kan hjælpe jer i jeres praksis. Kontakt os for en uforpligtende snak om et tilbud.

Giv Scenen Fri

GIV SCENEN FRI var et tværkommunalt projekt, som havde fokus på at undersøge mulighederne for at skabe bedre deltagelsesmuligheder og adgang til kulturskolerne for alle børn og unge. Med en eksperimenterende tilgang afprøvede kommunerne forskellige formater af aktiviteter, for at undersøge, hvordan de på sigt kan tiltrække nye målgrupper.

Projektet var et led i den nationale pulje: Grib engagementet fra Slots- og Kulturstyrelsen og den samlede rapport kan læses her: Evaluering af Grib Engagementet

Kaleidoscope Vision bidrog til projektet med nye perspektiver på kulturskolernes praksis, som senere lå til grund for nye ideer og udviklingsprocesser. Vi skabte en rød tråd og en fælles indsigt i kommunernes tiltag på tværs af projekterne. Vi samlede indsigterne og formidlede det til kommunerne og musiklærerne, så de kunne lære af hinandens tilgange. I udviklingsfasen bidrog Kaleidoscope Vision desuden med sparring og rådgivning i ansøsgningsprocessen, som gav ansøgningen et skarpere fokus og mere retning.

Det kalejdoskopiske blik.

De 4 kulturskoleledere i kommunerne koblede Kaleidoscope Vision på projektet, for at få et blik udefra. I et krydsfelt mellem antropologiske undersøgelser af kulturskolernes “ikke-brugere”, rådgivning i forhold til projektets aktiviteter og evaluering bød Kaleidoscope Vision ind med nye tiltag og vinkler på traditionelle måder at gøre kulturskole, men fremhævede også de bevaringsværdige traditioner og handlemønstre, der allerede fandtes.

“Det har været ekstremt spændende at samarbejde med Kaleidoscope Vision, og vi har lært at gå dybere ind i forudantagelser og spørge nysgerrigt ind til ting og se det fra nye vinkler. Vi er blevet klogere på det vi iagttager og jeg kan mærke at det har sat sig fast nu. Nu kigger jeg på vores faste aktiviteter og tænker, at man kunne måske vende det om og gøre det på en anden måde.”
Mads Christian Strandgaard (souschef på Hillerød musikskole)