Tidligere Æstetiske Læringsforløb

BØRNERETTIGHEDER I BILLEDER er et tværfagligt samarbejde mellem Kaleidoscope Vision, Aktion Børnehjælp og Ellebjerg Skole. Med et visuelt og interaktivt undervisningsmateriale blev 8. årgang guidet igennem et forløb, hvor de arbejdede med 8 forskellige børnerettigheder, som de til slut skulle formidle gennem et foto. Som afslutning deltog eleverne i en række workshops, hvor de skulle samarbejde om, at få en fotoudstilling stablet på benene i Karens Minde Kulturhus i København SV.

MOR BYGGER EN MUR er et tværæstetisk læringseksperiment på fire folkeskoler. Scenekunst og billedkunst sammensmeltes med elevernes undervisning gennem en fiktiv fortælling. Formålet er, at tale med eleverne om demokratiets fordele og ulemper. 

MOR BYGGER EN MUR er udviklet af Sir Grand Lear i samarbejde med Bureau Detours og Kaleidoscope Vision.

DEMOKRATI I PRAKSIS er et tværfagligt læringsforløb, som er bygget op om principperne i det gennemarbejdede læringskoncept ‘Demokrati Fitness’ (læs mere her), hvor eleverne arbejder med demokrati på flere niveauer gennem æstetiske og kropslige øvelser. Eleverne vil blive guidet igennem en række sjove og lærerige øvelser, som udfordrer deres traditionelle opfattelse af demokrati og giver dem en forståelse af sig selv som demokratiske borgere, der har mulighed for at byde ind i det danske demokrati.

Tidligere konsulent opgaver

GIV SCENEN FRI var et tværkommunalt projekt som havde fokus på at undersøge mulighederne for at skabe bedre deltagelsesmuligheder og adgang til kulturskolerne for alle børn og unge. Med en eksperimenterende tilgang afprøvede kommunerne forskellige formater af aktiviteter, for at undersøge, hvordan de på sigt kan tiltrække nye målgrupper.

  • “Super professionelt planlagt med meget skarpt øje for folkeskolen – både elever, lærere og dagligdagen. Jeg oplevede stor respekt for børn og voksne og en kæmpe glæde og entusiasme ved projektet som jo smitter på den helt gode måde”

    Christina Helvad, lærer for 5. årgang på Gilbjergskolen, Gilleleje.

  • “Tingene kan hurtigt lukke sig om sig selv og så har man ikke blik for nogle aspekter eller problematikker, som I kan pege på. Det er fedt, at der er nogle som, Kaleidoscope Vision der er nysgerrige og undersøgende og samler op.”

    Ida Wettendorff, Kulturkonsulent i Helsingør Kommune

  • “Det har været et ekstremt spændende at samarbejde med Kaleidoscope Vision, og vi har lært at gå dybere ind i forudantagelser og spørge nysgerrigt ind til ting og se det fra nye vinkler. Vi er blevet klogere på det vi iagttager og ser og jeg kan mærke at det har sat sig fast nu"

    Mads Christian Strandgaard, Souschef på Hillerød musikskole

  • “Jeg synes, det var spændende at skulle overveje, hvad det egentlig er, vi går og tror og hvordan vi undersøger det. Projektet har tvunget os til at forholde os til, hvad engagement er og hvordan man prøver at mærke, hvordan ens eget engagement har betydning, for det man kan skabe af engagement hos andre, men også at holde fokus på, hvilke tilgange der skaber engagement i forskellige mennesker”

    Lærer og musikskolekoordinator fra Halsnæs Kommune